Dumnezeu

Ce suntem? Este Dumnezeu? Are crestinismul dreptate?

Moderator: marcusdumitru

Re: Dumnezeu

Postby Filadelfia » Wed Dec 16, 2009 1:24 pm

A defini ceva inseamna a fi deasupra lucrului definit. A defini pe cineva inseamna a-l cunoaste foarte bine sau chiar mai bine decat se cunoaste el-insusi.
Putem spune doar ca am inteles din Biblie ca Dumnezeu......
Sunt multe afirmatii clare si edificatoare scrise despre Dumnezeu, dar tonul ne tradeaza uneori "superficialitatea" (ca sa folosesc un eufemism). Iata un exemplu: "Ce destept a fost...". N-am indraznit sa continui.
Filadelfia
utilizator activ
utilizator activ
 
Posts: 198
Joined: Mon Aug 27, 2007 3:48 am

Re: Dumnezeu

Postby Mani » Wed Dec 16, 2009 1:59 pm

Filadelfia wrote:Putem spune doar ca am inteles din Biblie ca Dumnezeu......
Sunt multe afirmatii clare si edificatoare scrise despre Dumnezeu, dar tonul ne tradeaza uneori "superficialitatea" (ca sa folosesc un eufemism). Iata un exemplu: "Ce destept a fost...". N-am indraznit sa continui.
Bine faci ca nu continui.

In ce priveste intelegerea noastra cu privire la Dumnezeire: Crezul Bisericii din sec. IV exprima chintesenta. ( viewtopic.php?f=12&t=418&hilit=crezul)
Mai putem face adaugiri la Crez, dar daca cele afirmate de Crez cu privire la Sf. Treime le dam la o parte, fie si numai partial, atunci se cade in erezie.
User avatar
Mani
utilizator activ
utilizator activ
 
Posts: 404
Joined: Sat May 12, 2007 4:09 am
Location: Elvetia

Re: Dumnezeu

Postby marcusdumitru » Thu Dec 17, 2009 11:35 pm

Definiţia lui Dumnezeu... e pretenţios spus. Pe de altă parte poate exista cunoaştere adevărată chiar dacă nu este totală. Biblia este cel mai bun exemplu. Ea ne spune ADEVĂRUL şi ni-l prezintă pe Dumnezeu aşa cum este, deşi nu ne spune tot, şi nici nu ne poate spune tot, pentru că comunicarea lui Dumnezeu cu noi se opreşte acolo unde se opreşte limita noastră de a înţelege. Limitarea noastră e clară şi nu putem emite pretenţii dincolo de limitele noastre. Din cadrul acestor limite putem da o "definiţie" parţială, în sensul că ne putem însuşi şi înţelege ceea ce Dumnezeu ne comunică în cuvânt despre Sine, punând cap la cap informaţia punând-o în cuvinte coerente. E suficient pentru noi.

S-a spus mai înainte că o însuşire intelectuală (teoretică) a descrierii lui Dumnezeu nu ne ajută prea mult într-o relaţie personală cu el, care duce la adevărata cunoaştere a lui Dumnezeu. Cunoasterea e de multe feluri. Ceea ce dorim cu totii este o cunoastere personala a lui Dumnezeu, vrem o relaţie cu El. La asta ajungem prin credinţă, prin pocăinţă, prin ascultare de Cuvântul Lui. El se responsabilizează de restul. El ne va transforma în ceva glorios, ca să fim în stare de o cunoaştere mai mare, mai profundă. Totuşi, discuţia de aici este despre CUM e Dumnezeu, nu despre relaţia cu Dumnezeu.

Cât despre "superficialitatea" care mi se atribuie pentru că am spus " ce deştept e Dumnezeu"... deocamdată văd că nimeni nu s-a arătat "profund" în tratarea subiectului. Cuvintele scrise n-au "ton" ca să se deducă starea de spirit a cuiva, dacă el n-o descrie în cuvinte. Frate "Filadelfia", că Dumnezeu e deştept nu o poţi nega. Că mi-am dat seama şi eu că El e Deştept, iarăşi, nu o poţi nega. Că eu mă bucur cu entuziasm că Dumnezeu e deştept şi o spun pe forum, nu e un păcat, ci o slavă la adresa Lui.

Comentariu la postarea Manuelei... Crezul Bisericii este prin definiţie ceva minimalist, care să exprime în puţine cuvinte adevăruri care nu se pot cuprinde în toate cărţile din lume, după cum spune Sfântul Ioan. Nu trebuie să avem pretenţii de exhaustivitate de la un Crez. Putem însă să îi apreciem calitatea compresiei de informaţii. Dar, întrucât crezul abordează şi altceva decât Dumnezeirea, eu am găsit o formulă mai comprimată care se referă doar la descrierea lui Dumnezeu, pe care am prezentat-o în a doua mea participare pe acest fir, undeva la mijlocul primei pagini. Această condensare este însăşi NUMELE lui Dumnezeu, din Exod, cap.3: Iehova (Eu SUNT).
Doctrina trinităţii nu e în pericol pe acest forum, ci este la ea acasă. Însă în mod concret despre cum este formată şi cum funcţionează această trinitate, ştim foarte puţin, întrucât Dumnezeu a considerat că a spus suficient cu acest minim necesar. Speculaţiile ne pot doar năuci de cap. Pot fi un exerciţiu intelectual interesant, care nu duce la cunoaştere adevărată, şi pe care şi-l pot permite doar unii. Eu mi-l permit, căci nu pierd niciodată speranţa de a descoperi ceva. Cred că celui care bate, i se va deschide; Celui care cere, i se va da; Cel care caută, va găsi. Dacă e ceva în Biblie care încă nu l-am înţeles, poate îl voi înţelege insistând. Duhul Sfânt e şi cu mine, ca să îmi descopere din lucrurile ascunse ale lui Cristos, pe care Tatăl i le-a dat. Discuţia despre Trinitate poate exaspera pe mulţi "conservatori" şi oricine poate fi rapid acuzat de erezie. Dar a căuta răspunsuri nu înseamnă că ai şi găsit răspunsuri, şi nici că eşti convins de ceea ce crezi că ai găsit. Înseamnă pur şi simplu a căuta. Ca să cauţi e nevoie de curaj, de curiozitate, de a tăia cu cuţitul printre minciuni sau piste false. Acestea trebuie tratate, probate şi eliminate pe rând. Dar e nevoie de o evaluare, de o discuţie.
Dacă sunteţi de acord, putem să deschidem un fir despre trinitate. Nu ca să îi dăm o "definiţie", ci ca să încercăm să punem cap la cap informaţia pe care Biblia ne-o dă.
În punctul Trinităţi creştinătatea coincide. Consider că şi Manuela poate participa, chiar dacă nu e din Biserica Evanghelică. Biblia numeşte pe nume cele trei Nume ale trinităţii, de unde şi ideea de TRI-UNITATE. Avem versete sau grupuri de versete care amintesc concomitent de Tatăl, de Fiul şi de Sfântul Duh. O mică întrebare care îmi vine de ceva timp în minte este de ce ne oprim la numărul 3 când vorbim de persoanele Dumnezeirii? Pluralul Elohim poate fi oricât de vast. Câte persoane are Dumnezeu? Trei? Sau cel puţin trei? De multe ori m-am întrebat ce vrea să spună în Apocalipsa sau în profeţi despre "cele 7 duhuri ale lui Dumnezeu care cutreieră tot pământul"? Şi e întărită această curiozitate de faptul că şi Mielul care părea junghiat e descris că ar avea 7 ochi, care pare a se referi la acelaşi lucru. De ce 7 ochi? de ce 7 duhuri? Sunt acestea identice cu Duhul Sfânt? Este Duhul Sfânt o persoană "multiplă" la rândul ei? Nu vă tulburaţi cu aceste întrebări. Gândiţi-vă şi voi, cum încerc şi eu să mă gândesc.
Meditaţie sfântă!
Marcus Dumitru
User avatar
marcusdumitru
utilizator activ
utilizator activ
 
Posts: 306
Joined: Fri Nov 10, 2006 1:26 pm
Location: Peru

Previous

Return to Apologetica

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron